Hortense de Kooter

mijn werk



                                                                






In het begin tekende en maakte ik paarden omdat ik ze mooi vond, ze goed kende. De schoonheid van hun spelen en rennen. Een studie van houding beweging, uitstraling en persoonlijkheid.
Maar ook de uitdaging van steen met zijn kleuren of scheuren vind ik erg boeiend.
Beelden willen iets 'zeggen' door hun houding/uitstraling. Houding en lichaamstaal is ook de taal van paarden. De taal die heel belangrijk is bij het beleren van jonge paarden. In mijn omgang met Niño is communicatie, begrip en vertrouwen ook veel belangrijker dan domineren en afdwingen. De grens tussen verfijnde lichaamstaal en 'elkaars gedachten lezen' is soms zelfs vaag.

Mijn eigen 'handschrift' , waar mijn werk aan herkenbaar is, is dat ik vaak delen steen grof laat of de structuur/de sporen van gereedschap laat zitten. Het onderwerp is gedeeltelijk in de steen verborgen of is afgesneden.
Mijn paarden kloppen anatomisch wel, hoewel ik soms wel delen kan overdrijven.

Bronzen beelden bestaan uit stukjes of schraapsels die niet (overal) glad gemaakt zijn. Het grote verschil met steen is dat je met brons eindeloos kunt blijven opbouwen en weer weghalen.

In een tijd van onrust en beslissingen over Niño's toekomst ben ik pegasus gaan maken. Niet zo zeer de mythe maar de vleugels als symbool voor loslaten, weggaan, vrijheid.

Mijn laatste beelden hebben geen vleugels meer maar vertellen een verhaal over wat speelt in mijn leven, mijn ontdekkingen of wat ik van Niño heb geleerd. Ze hebben ook vaak een tekst of gedicht bij zich.

Tekeningen maak ik al vanaf het eerste begin. Ik maak meestal portretten van honden en paarden of snelle pentekeningen.

Stenen waar ik graag in werk zijn:
-Albast, een halfkristal van gips (je krijgt er ook hele droge handen van) uit spanje. Het is transparant en wordt als knol gevonden. Mijn favoriet is toch wel de bruine maar hij is er ook in wit, roze, blauw, zwart.
-Serpentijn, een verwant van speksteen uit zimbabwe. Vaak met een zachtere bruine schil om de knol en in groen, bruin, zwart.
-Speksteen, zacht genoeg om heel fijne details te maken met een mesje. Komt in vele landen voor als china, india, kenia, brazilie. In vele kleuren en eigenschfappen. Zacht en vettig poeder.
-Hardere stenen, van marmer tot graniet, bewerk ik machinaal.